De technische aspecten van de Jan van der Heyde III

 

Tech. gegevens Jan v/d Heyde III

 

Lengte    19.15 mtr.
Breedte  4.05 mtr
Diepgang     1.38 mtr.
Waterverplaatsing 80 ton
Voortstuwing 2 schroeven 
Voortstuwingmotoren 2 x Mercedes Benz OM 402 elk 182 pk.
Brand Blusmotoren 2 x Mercedes Benz OM 404 elk 334pk.
Brand Bluspompen   2 x 8000 ltr/min bij 10 bar.
Schuim (3% of 6%)  via SVM menger op de monitoren en 2 x 4" störtz aansluiting
Armaturen 2 monitoren (hydraulisch) elk 5000 ltr/min
  2 schuimstraalpijpen voor op de monitoren
  8 x 4" störtz aansluiting
  4 x 3" störtz aansluiting
  4 x 5" störtz aansluiting voor zuigbuizen
  2 Lichtmasten elk 2 Halogeen schijnwerpers 220V 1000W (5mtr boven het dek)
 

Eigen stroom voorziening d.m.v. een generator 220/380volt.

   
Watervoorraad 100 liters
Brandstof

3000 liters

Schuimvoorraad

1 x 1000 liter

2x 1500 liter

 

 

Foto's Machinekamer Jan van der Heyde III

 

                Koppeling en pomp voor het schuim                                                                    SVM Menger in  het leidingsysteem                                                                                    De generator

 

                                                                                                                       De beide voortstuwingsmotoren Mercedes Benz OM 402 ( 182 PK )

 

                                                                                Hydraulieksysteem voor het stuurmechaniek                                                                                                          Werkbankje voor het kleine onderhoud

 

 Beide Blusmotoren Mercedes Benz OM 404  ( 335 PK )

 

                            Bluswater inlaatfilter                                                                                                Bluswater pomp                                                                           Deel van de ringleiding met afsluiters

 

 

                                    De lens afsluiters                                                                                           De lens pomp                                                                                De Brevini tandwielkast met hydrauliepompen

 

       Aandrijving voor de hekschroef (hydraulisch)                                    De stuurhut met onder de kaart het afsluiterpaneel

Stuurhut met de bediening voor het roer en de schroeven.

 

 

Reparaties en dokkingen van de Jan van der Heyde III

 

 

 Reparatie na de machinekamer brand.

 

                  Het onderwaterschip van de Jan van der Heyde III, waar de boeg en hekschroef goed te zien is. Op de middelste foto de inlaatroosters voor het water van de koeling motoren en bluswater.

 

Het onderwaterschip van de Jan van der Heyde III, hier zijn de BB en StB schroeven duidelijk te zien..

 

 

                                                                                                                                    De Jan van der Heyde III op de werf in Amsterdam noord

 

                  Het onderwaterschip van de Jan van der Heyde III, hier de hekschroef en duidelijk de openingen van de uitlaten. Op de linker foto het inlaatrooster voor het koelwater van de generator.

 

Foto van de dieptemeter.

 

Schroefschades

Tijdens het varen met de Jan van der Heyde III door de binnenstad kom je hier en daar nog weleens wat tegen onderwater.

 

 

   

Reparatie aan de spindels van de armaturenbak.

 

Het schroefdraad van de spindels en de "moeren" werden weer opgezuiverd en goed gangbaar gemaakt zodat het geheel weer soepel op en neer zou gaan.

 

       

 

 

Reparatie 2006 schroeven / roeren / schilderen          

 

Schroeven en roeren zijn gedemonteerd voor overhaal, roerkoningen zijn erg ingesleten en worden weer opgelapt.

 

Bemanning zelf help ook meet met schilderwerk.

 

Beschadigde schroeven, deel van de stuurinrichting en de roerkoningen.

 

Nieuwe uitlaatgassenleidingen en afsluiters worden ook gemonteerd. door dat de uitlaatgassenleidingen onder water uitkomen gaan ze op de waterlijn kapot.