Jan van der Heyde IV

De eerste foto's van de Nieuwe Jan van der Heyde IV

Jan van der hyde IV 

Jan van der Heyde IV

Na een bouwperiode van vijftien maanden is het eindelijk zover. Op 8 december 2016 is om 17.30 uur de nieuwe blusboot van brandweer Amsterdam-Amstelland aangekomen op haar ligplaats.

Op 27 september 2015 werd in Hardinxveld-Giessendam door Damen Shipyards en Brandweer Amsterdam-Amstelland  het contract ondertekend voor de nieuwbouw van het blusvaartuig.

Damen heeft veel ervaring met de bouw van sleepboten en speciale ontwerpen.

Eerst is het casco gemaakt. Het casco werd 12 mei 2016 via een dieplader naar de werf gereden.

Op de werf begon het afbouwen.

De grootste uitdaging was de beperkte diepgang en hoogte van de Jan. Immers, het schip moet door de grachten kunnen varen waardoor zowel diepgang als de hoogte gelimiteerd is op 1.40 meter.

Desondanks is er een schip gemaakt met een relatief ruime en toegankelijke machinekamer en een ruim opgezet stuurhuis dat is uitgerust met alle navigatie apparatuur die nodig is om binnen Amsterdam uit de voeten te kunnen.

De romp is ontworpen om zo min mogelijk golven te maken. Verder heeft het schip twee roerpropellers voor de voortstuwing en kan een snelheid van 15 km/uur halen. Ook een grote boegschroef is aanwezig.
   

De Jan van der Heyde IV heeft twee hoofdmotoren van ieder 368 KW of 500 pk,  die direct gekoppeld zijn aan twee Nijhuis Pentair brandblus pompen, door middel van een hydraulische koppeling. De motoren hebben een variabele snelheid waardoor tijden de bluswerkzaamheden de drukken goed gereguleerd kunnen worden. De brandblus pompen hebben ieder een capaciteit van 15.000 liter /minuut bij 10 bar. Het water kan worden afgegeven door zesduims aansluitingen op het achterdek van de Jan.

Gegevens van de Jan van der Heyde IV
Builder  Damen Shipyards Hardinxveld
Owner Brandweer Amsterdam-Amstelland
Concept design C-Job Naval Architects, Hoofddorp
Length o.a. 17.6 m
Length b.p. 16.4 m
Beam: 4.0 m
Depth: 1.9 m
Draught: 1.4 m
Displacement:  60 tons
Main engine: 2 x 368 kW
Generators: 1 x 4.2 kWe
Max speed: 15 knots
Crew: 3 persons
Fuel: 4000 liter

      

 


Op 10 oktober 2016 is de Jan voor het eerst te water gegaan en is de laatste fase van de bouw ingegaan: het afwerken en het in het werk stellen van de apparatuur. Een nauwkeurig en tijdrovend proces.

Eind november zijn de afnametesten van de Jan van der Heyde geweest. Dit was een serie van testen en beproevingen voor het schip,  waaruit moest blijken of aan alle eisen is voldaan. De proefvaart is heel goed verlopen. Het schip vaart en manoeuvreert prachtig. Verder zijn er testen voor het blussen gedaan.

Hiervoor zijn capaciteit van de pompen gemeten en is een duurtest gedaan waarbij beide motoren  en pompen zes uur lang op vol vermogen water hebben afgegeven. De resultaten waren goed.

Op 8 december 2016 is de officiŽle overdracht getekend en is de Jan van der Heyde naar Amsterdam gevaren, waar ze na een goed verlopen vaart om 17.30 uur voor de wal kwam.